Leon Battista Alberti: Palazzo Rucellai, Firenze
|
Sokat elárul egy épület lakóiról, funkciójáról, történetéről a külleme. Gyakran nem is vesszük észre, mennyi különös, oda nem illő elem rejtőzik egy házon, amely nyomán, ha bűnjel volna, Hercule Poirot kis szürke agysejtjei azonnal támadásba lendülnének... Néhány évvel ezelőtt volt szerencsém Firenzében eltölteni egy egész hetet, méghozzá egy építészeti szimpózium keretében. Itt ismertettek meg bennünket kívülről-belülről a Rucellai-palotával, amely nem tartozik ugyan a város legnevezetesebb és legpompásabb épületei közé, de minden bizonnyal az egyik legérdekesebb. Lássuk, miért vágja félbe az épület oldalsó falán található ablakot az emelet?
A mellékutcából nézve
|
Az épületet a Rucellai nevű, szegről-végről Michelangelóval is rokonságban álló gazdag kereskedőcsalád építette reprezentatív célokra. A család nemcsak vagyonos volt, hanem takarékos szemléletű is, ezért úgy döntöttek, hogy egy nagy telek vásárlása helyett a már meglévő, egymás mellett álló két házuk mellé megvesznek még kettőt. Ezek elé pedig felhúzatnak egy elegáns homlokzatot, aminek azért megadják a módját, hiszen a korszak egyik legnagyszerűbb építészét, Albertit kértik fel a munkára. Csakhogy a fukarság a legambiciózusabb tervekre is rányomhatja bélyegét: a negyedik telek túl drága volt, így azt nem vették meg, az épület pedig szó szerint félbe lett vágva, lemaradt róla az utolsó, hetedik ablaksor. Merthogy egy rendes reneszánsz palotának feltétlenül páratlan számú, 5 vagy 7 ablakkal kell rendelkeznie, hogy a két bejárat arányosan férhessen el rajta. Alberti, szegény, nem tehetett mást, hat ablaksorral építette meg a fals homlokzatot. Ő találta ki egyébként azt, hogy az addig csak a belső udvarokon használt, klasszikus görög oszloprendek egymás fölé helyezve a palota homlokzatát díszítsék. Általános iskolában mindenki bevéste ezt a három nevet: dór, jón, korinthoszi. Ezek az elemek a belső udvarokon teherhordó funkciót látnak el, itt azonban csak díszítenek. A motívumot ezen az épületen alkalmazta elsőként, így a Rucellaiok házát bátran tekinthetjük az első reneszánsz stílusú firenzei palotának.
Érdekes még az épületet térdmagasságban körbefutó padozat is. Ez a belső padlószint meghosszabbítása volt, és több célra szolgált: egyrészt lehetővé tette, hogy a lovára felszállni kívánó nemes úr vagy dáma kényelmesen nyeregbe pattanhasson, másrészt kifejezte a rangkülönbséget, ami a ház lakóit a szó szerinti "utca emberétől" elválasztotta. Az utca embere nem vette zokon e megkülönböztetést, hiszen a padkára bármikor leülhetett, és élhette társadalmi életét.